З 7 по 16 червня 2017 р. у штаб-квартирі Міжнародної морської організації (ІМО) в Лондоні проходила 98-а сесія Комітету з безпеки на морі (MSC).

На відкритті сесії Генеральний секретар ІМО пан Кітак Лім привітав учасників сесії, висловив співчуття та занепокоєння з приводу останніх терористичних актів, що відбувались у світі, у тому числі й у Лондоні та Ірані, останнім часом, а також визначив задачі, які потребують вирішення на 98-й сесії MSC.

Під час роботи сесії було схвалено поправки до Розділу 2, Конвенції SOLAS, що стосуються остійності, рятувальних шлюпок, водонепроникних дверей на пасажирських суднах, пожежної безпеки вантажних приміщень і пасажирських суден тощо. Певні поправки було схвалено до Міжнародного кодексу морського перевезення навалювальних вантажів (IMSBC Code), Міжнародного кодексу безпеки високошвидкісних суден (HSC Code), Міжнародного кодексу з рятувальних засобів (LSA Code), Полярного кодексу (Polar Code), Кодексу будівництва й устаткування плавучих бурових установок (MODU Code) тощо.

Традиційно жваве обговорення викликали питання, які стосуються боротьби з піратством й іншими протиправними діями, спрямованими проти безпеки міжнародного судноплавства. Зокрема, щодо створення плавучих арсеналів зброї, позиції делегацій були найполярнішими. Висловлювались застереження, що такі заходи суперечать положенням Конвенції ООН з морського права 1982 р. (UNCLOS). Було прийняте рішення про звернення за консультаціями з цього приводу до Генерального секретаря ООН.

Не було в сесійному залі байдужих до обговорення проблем незаконної міграції, що останнім часом найбільш болючі для Середземних держав. За наведеними даними лише в 2016 р. морем до Середземних держав незаконно прибуло понад 180 тисяч осіб, близько 5 тисяч загинуло під час перетинання Середземного моря.

Мабуть, найбільший інтерес у роботі 98-ї сесії MSC викликали питання, що стосуються майбутнього міжнародного судноплавства. Зокрема, використання високоавтоматизованих і автономних морських суден, на яких чисельність екіпажу зведено до мінімуму або він відсутній. Найбільші проблеми з цього приводу висвітлювалися стосовно технології перевезень і правового забезпечення діяльності таких суден. Було прийнято рішення про віднесення цієї теми до найбільш пріоритетних на найближчі два роки. По закінченню пленарного засідання з цікавою презентацією за цією темою виступила делегація Данії.

Питання про охорону суден також було одним з пріоритетних на Сесії. Враховуючи велику небезпеку для сучасних суден у разі несанкціонованого втручання в глобальні та суднові системи, які безпосередньо пов’язані з безпекою суден і екіпажів, було прийнято Циркуляр про морську кіберохорону та створено робочу групу з вивчення цього питання.

У контексті забезпечення безпеки мореплавства, пошуку та рятування в Чорному морі, делегація України виступила з інформацією про закриття морських портів на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя (Doc. MSC 98/INF.9). На підтримку України виступили делегації: Мальти, Франції, Литви, Нідерландів, Великобританії, Німеччини, Ірландії, Австралії, Люксембургу, Італії, Швеції, Хорватії, США, Ісландії, Данії, Латвії, Фінляндії, Норвегії.

Голова Української делегації, Надзвичайний і повноважний посол України у Сполученому Королівстві Великої Британії та Північної Ірландії Галіборенко Н.М. вручила Генеральному секретарю ІМО ратифікаційні грамоти стосовно приєднання України до Міжнародної конвенції про контроль за шкідливими протиобростаючими системами на суднах (AFS) та Міжнародної конвенції про рятування (SALVAGE).

У роботі 98-ї сесії MSC брали участь співробітники Національного університету “Одеська морська академія”: у складі офіційної делегації України – перший проректор Шемякін О.М., у складі делегації Міжнародної асоціації морських університетів (IAMU) – старший викладач кафедри управління судном Жуков Д.С.